Brezjnev's Blog

Icon

Just another WordPress.com site

Mig-31 kraschade

Ryska försvarsministeriet har rapporterat att ett jaktplan typ Mig-31 kraschat i Perms län. De båda piloterna sköt ut sig och uppges ha klarat sig. Planet ska inte ha skadat nån på marken heller. NATOs kodnamn är Foxhound.

Foxhound påbörjade sin exploatering 1980 och finns fortfarande i tjänst hos ryska VVS. Enligt ryska Wikipedia rör det sig om 168 individer plus 100 i malpåse. Ett antal individer har moderniserats 1993, Mig-31 M, och 1998 Mig-31BM. Senaste modifieringen är avseende lufttankningen Mig-31 DZ, exportversionen av Mig-31 har betecknas med bokstaven E (finns två exportvarianter). Mig-31 hör till ett av de snabbaste jaktplanen i världen med en maxhastighet strax under 3 Mach.

En sak som också modifierats är jaktradarn, Mig-31:ans jaktradar kan följa tio mål samtidigt, men det talas om både om 13 till 20 mål.

Mig-31 krasch, piloterna lever

Klippet nedan är från det ryska programmet “Udarnaja Sila” (slagkraft).

Filed under: rysk teknologi, Ryssland, VVS

Leave a Reply

Blogroll

Försvarsmakten i Finland på You Tube

Filmklipp på Youtube

Intressanta bloggar

Klassikern "Förebudet" på You Tube

Krigsangelägenheter - Военно дело (Voennoe delo)

Nyhetssajter

Sköna minnen

