Brezjnev's Blog

Icon

Just another WordPress.com site

Ryska Mig-29 KUB flygtestad på f.d. sovjetiskt hangarfartyg i Barents hav

Med tanke på att det ryska hangarfartyget “Admiral Kuznetsov” passerat Norska havet samt bunkrat utanför Englands kust(se filmklippet längst ned) på väg ut på världshaven kan det vara passande att nämna ett annat f.d. sovjetiskt hangarfartyg vid namn Baku. Baku började sin tjänst 1988 i sovjetiska flottan som hangarfartyg för VTOL-plan typ jaktplanet Jak-141 “Freestyle” samt attackplanet Jak-38 “Forger-A”. Baku döptes om 1990 till “Admiral Gorsjkov” och togs ur tjänst 1994 då den var för dyr att köra omkring med och såldes sedermera till Indien 2004. Efter ombyggnation med mera överlämnades hangarfartyget nu vid namn INS Vikramaditya den 18 november 2013 till slutkund för färd till Indien.

Under augusti/september 2013 genomfördes flygtester med Mig-29 K/KUB (K=karabelnij, fartyg) “Fulcrum-D” på INS Vikramaditya i Barents hav. MÖP-filmklippet från dutube nedan verkar härröra från dessa tester, Mig-29 syns ca 1.01-1.05, 1.32-1.37, 1.42-1.56, 3.12-3.27, 3.35-3.38 (start mot skidbacken),3.44-4.05 (bl.a. landning filmad från cockpit), 4.54-55 (förbiflygning), 5.09-5.11 (två Hormones med Mig-29 med uppfällda vingar på flygdäck),5.36-38 (Mig på katapulten), 5.51-5.53 (lågsniff över hela flygdäckets längd).

Mig-29 KUB ska ersätta Su-33 på “Admiral Kuznetsov”. Mig-29 KUB flög första gången 2007. Mig-29 KUb har tidigare flygtestas på “Admiral Kuznetsov”. INS Vikramaditya kan ta 16-18 Mig-29 K/KUB samt 10 helikoptrar.

Nedan, inslag från tvzvezda.ru om hur “Admiral Kuznetsov” ankrat utanför engelska kusten för bunkring och nyårsfirande. I reportaget syns ett brittiskt örlogsfartyg som enligt speakern i inslaget slog demonstrativa lovar runt hangarfartyget.

Телеканал “Звезда”

На тяжелым авианесущем крейсере «Адмирал Кузнецов» моряки встречают 2014 год

31 декабря 2013, 13:18

Туманный Альбион встречает русских моряков переменчивой погодой и поздними рассветами. Часы на корабле не переводят. Но в этом укрытом берегами месте экипажи смогут впервые отдохнуть от качки и спокойно встретят Новый Год. … Подробнее »

Filed under: rysk politik, rysk teknologi, Ryssland, Sverige, VMF

One Response

  1. Neo says:

    Vill bara flika in med ett litet tillägg.
    Ryssland kommer bara köpa in 4 stycken MiG-29KUB (2-sits)
    och dem resterande 20 blir MiG-29K.
    Alltså merparten av dem framtida CV baserade stridsflygen kommer vara 1-sits.

Leave a Reply

Blogroll

Försvarsmakten i Finland på You Tube

Filmklipp på Youtube

Intressanta bloggar

Klassikern "Förebudet" på You Tube

Krigsangelägenheter - Военно дело (Voennoe delo)

Nyhetssajter

Sköna minnen

