Brezjnev's Blog

Icon

Just another WordPress.com site

Tyngdpunkt Norr(ut), vägen dit och västerut(Narvik)

Noterar att Försvarsmakten ska expandera och att Sveriges veka liv ska försvaras igen, dvs trygga kontakten med bla Trondheim och dess atlanthamn.

Noterar att SVT Norrbotten meddelar att Försvarsministern påtalar att Malmfälten(Kiruna-Gällivare) är viktiga. Och att försvarsministern vill se fler satsningar i Norrbotten. Jättefint…men hur ska man försörja Norrbotten samt samverka med Finland och NorgeNordkalotten.

Tänk E10 “dödens väg”, Luleå-Narvik 54 mil.


Noterar vidare att man enligt SVT Norrbotten i sin artikel om “2018 Transportplan” skriver:

“Nu ska ”dödens” väg bli tryggare
Regeringen har också beslutat att inte sänka hastigheten på E10:an som en lösning på problemen med den omtalade ””dödens väg”.”

Noterar att Trafikverket fixat till Mourjevaarabacken på E10 (f.d. länsväg 98) där EU-långtradare varje år orsakar trafikproblem med vinter-o-erfarna förare i kombination med sina korta och i vinterväglag instabila EU-tradare.

Undrar i förbigående hur värnpliktiga med 5 veckors militärt lastbilsförarbevis från södra Sverige fungerar rent vägtrafiksäkerhetsmässigtE10 i polarmörker och polarkyla och halka och snödrev och snörök och trötthet, jag noterar oxå att en civil yrkesförarutbildning ligger på 24-35 veckor beroende på med eller utan släp och förkunskaper.

Och E10 är full av branta backar och annat, SVT Norrbotten har ett sjysst inslag om det hela där kommunalrådet i Gällivare summerar insatsen på E10 och får medhåll av Trafikverket I Luleå: Projekten går för långsamt och är för korta.

Ovan, en vänlig själ har fotat M-backen och dess modifiering uppifrån ovan.

Europaväg 10 låter pampigt men är mellan 6,5-9 meter bred och saknar viltstängsel, vägen är 47 mil lång på den svenska sidan(85 mil totalt) och är en central väg på Svenska Nordkalotten. Man kan köra från Luleå djuphamn via Töre djuphamn till atlanthamnen i Narvik. E10 korsar både Malmbanan och Haparandabanan, E10 möter följande läns- och riks-vägar:

Europaväg 45 som börjar i norska hamnstaden Alta(Altafjorden) och går genom norska Finnmark via Hetta(Finland) sen via orter som Gällivare, Jokkmokk, Arvidsjaur ner till Östersund och sen mot Göteborg.
Riksväg 94 – Luleå-Arvidsjaur.(135 km)
Riksväg 97 Luleå-Boden-Jokkmokk. (169 km)
Riksväg 98- Överkalix- finska Övertorneå(Yli-Torneå).(47 km)
Länsväg 383, Boden-Börjelslandet(E4 mot Haparanda).(26 km)
Länsväg 356, Älvsbyn-Boden-Morjärv(E10).(119 km)
( del av gamla militärvägen. Sollefteå-Morjärv-svenska Karungi/finska Karunki.)
Länsväg 392- Överkalix-Pajala. (I Pajala passer riksväg99, 36 mil väg efter finsk-svenska gränsen från Haparanda upp till Karesuando.
Länsväg 394-Gällivare-Pajala.(90 km)

Norrbottens län utgör nästan en fjärdedel av Sveriges yta och E10 är central för norra Sverige och Nordkalotten tillsammans med andra vägar i regionen, men vägstatusen måste förbättras.

Filed under: Uncategorized, ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: