Brezjnev's Blog

Icon

Just another WordPress.com site

Norra sjörutten i Arktis: kraftigt ökad godsvolym

Godsvolymerna ökar kraftigt efter Norra sjörutten (NSR). “The Barents Observer” skriver i artikeln “As Sea-Ice Retreats to Record Low, Arctic Shipping Reaches New High” från 6 oktober 2020:

“Shipping on the the Northern Sea Route (NSR) have increased explosively over the past years. In 2017, a total of 10,7 million tons were transported on the route. In 2018, the volume increased to 20,18 million tons and in 2019 to 31,5 million.The total volume for 2020 is expected to exceed 32 million.”

Målet är 80 miljoner ton till 2025 meddelade Vladimir Putin i sitt tal till nationen 2018, enligt “The Barents Observer”: “Putin vows tenfold Arctic shipping by 2025”.

“The Northern Sea Route will be the key to the development of the Russian Arctic and the regions of the Far East. By 2025, its traffic will increase tenfold, to 80 million tons.”

En av orsakerna till godsvolymökningen är att Novatek Jamal LNG-industrin har uppnått full produktion 2018/19 och tillsammans med en flotta av 15 isklassade Arc7 LNG-tankers kan leverera LNG både västerut och österut(till Kina). Den femtonde i serien “Jakov Gakkel” levererads under 2019.

Novateks anläggning i ryska Sabetta på Jamal-halvön.

Den isbrytande Arc7-LNG-tankeren “Vladimir Rusanov” gjorde i juli 2019 en rekordpassage av isdelen av NSR på 6 dagar och efter 16 dagar var man framme hos kund i Kina, efter start i hamnen Sabetta på halvön Jamal. Normalt hade leveransen tagit den dubbla tiden ifall man kört västerut och sen genom Suez.

Ovan isbrytande LNG-tankern “Vladimir Rusanov”.

Vanligtvis trafikeras NSR österut mot Berings sund mellan juli och november men i år startade Arc7-LNG-tankern Christoph de Margerie i den 18 maj 2020 från hamnen i Sabetta och seglade genom Berings sund 31 maj på sin väg till Tangshan i norra Kina, enligt artikeln “As Arctic Ice Melts Russia Conducts Record Breaking Delivery of LNG to China” . Det hel var ett test och se om det gick att starta säsongen två månader tidigare än brukligt.

Vidare, enligt artikeln är målet att trafikera NSR österut hela året mha nya ryska tunga atomisbrytare som är under design/byggnation projekt 10510.

Christoph de Margerie dockar 2017 första gången i Sabetta.

//fini

Filed under: Uncategorized, ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: