Brezjnev's Blog

Icon

Just another WordPress.com site

Ett av Sveriges bästa stridsvagnshinder

Noterar att Kalix älv fortfarande ligger där den ligger, lite som Ryssland. Älven är drygt 43 mil lång och har en medelvattenföring på drygt 300 kubikmeter/sekund. Nordliga delen av älvfåran är bred och grund, med sandbankar och sandrevlar. Där andra vattendrag går ihop med Kalixälven som tex Linaälven uppstår deltalandskap. Södra delen av älven ned mot Bottenvikshavet karaktäriseras av branta nipor (erosionsbranter) av sten och grus på 5-15 meter samt ravinlandskap. Runt älvdalen finns stora berg som exempelvis Raggdynan, Häggmansberget mfl. I förträngningar uppstår forsar tex Kamlungeforsen och dessförinnan kilometerbreda och milslånga sel som tex Kamlungeträsket.

I den starkt kanaliserande terrängen och ut i Töre/Kalix skärgård fanns diverse befästningar bla Kamlungebatteriet(idag museum), Siknäsbatteriet(idag museum) och batteriet på Häggmansberget och sen den berömda Kalixlinjen.

Husvagnscampen på norra älvsidan i Kamlunge från Kamlungebron, notera erosionsbranten(nipan) samt alla stenar i älven/älvfåran.
Södra sidan av Kamlungeforsen, notera alla naturliga stridsvagnshinder, och lutningen känns brantare i verkligheten.

Noterar lite diskret att Leoparder äter sten dåligt, och katter gillar som bekant inte vatten. Gäller antagligen katter av typen “Russian Blue” oxå. Kanske befästningar/mellanverk och annat kan komma till heders igen.

//Maskinisten

Filed under: Uncategorized, , ,

Leave a comment